Anasayfa > 21. yy kitap incelemeleri > ” Wal-Mart Etkisi ” : Charles Fishman

” Wal-Mart Etkisi ” : Charles Fishman

 

 

Dünyanın En Büyük Şirketinin Öyküsü

Wal-Mart etkisi; perakendecilik alanında çığır açan Wal-Mart’ın nasıl dünyanın en büyük şirketi olduğunu anlatan bir kitap.

Başka bir deyişle, mağaza yöneticileri ve perakendeciler için bulunmaz bir başyapıt, bir başucu kitabıdır.

Wal-Mart nedir?

Wal-Mart klasik bir perakende şirketi olmayıp; ticaret, perakende mühendisliği ve markalaşmanın bir “ bütün olarak “ uygulanarak kitlelere hizmet veren bir  “satış makinesi ” haline dönüştürülmüş büyük ama hızlı bir mekanizmadır.

Wal-Mart bünyesinde çalışan kişi sayısı : 1,8 Milyon

Bu sene alışveriş yapan kişi sayısı : 7,2 Milyar

ABD’de 2008 yılında her hafta açtığı yeni mağaza sayısı : 6

Yılın her günü, her saat gerçekleşen satış tutarı : 38 Milyon $     

Kitap Konsepti :

Kitap içindekiler bölümüyle başlıyor sonrasında ise bir önsözle giriş yapılmış. Devamında ise içindekiler bölümünde yer alan 9 başlık detaylı bir şekilde anlatılmış ve kapanış ise bir son sözle yapılmış.  Baskı tarihi : 2008

Kitaptaki Bölümlerden Bazı Alıntılar :

1. Bölüm : Alışverişin bu kadarönem kazanacağını kim bilebilirdi?

– Amerikalıların yarısından çoğu bir Wal-Mart mağazasının 8 kilometre uzağında, 10 dakikalık araba mesafesinde oturuyor. Amerikalıların yüzde 90’ı bir Wal-Mart mağazasının 25 kilometre uzağında oturuyor. Ülkede bir eyaletten diğerine yol alırken her 15 dakikada bir Wal-Mart kamyonuna denk gelmemek mümkün değildir.

– Wal-Mart’ın ABD gıda maddeleri piyasasının hakimiyetini eline geçirdiği on yıl süresince 31 süper market zinciri iflas korunma yasasına başvurmuş, bunlardan 28’i Wal-Mart’ın rekabetini gerekçe göstermiştir. Bu da yine Wal-Mart etkisidir.

– Wal-Mart ekonomisinde ışıklar hiç sönmez, haftanın 7 günü 24 saat açıktır. Arabanızı Wal-Mart’a sürüp bir şeyler almak için uygun olmayan bir an yoktur.

3. Bölüm : Jambon Pişirme

– Ağzımdan Wal-Mart hakkında kötü bir söz alabilmek için  beni tongoya düşürmeniz gerekir.

4. Bölüm : Sıkıştırma

– Ne zaman ıslık çalarak fiyatlara darbe indiren bir Wal-Mart gülen yüz görseniz, bilin ki o an bir yerlerde bir fabrika işçisinin karnına yumruk inmektedir.

– Welch’teki ilk gününde Ford bir işçi grubuna şöyle seslendi: “ Varsayınki sizin en büyük müşteriniz benim; şimdi üretim sürecindeki sıraya göre topu elden ele geçirerek fikrimizi söyleyelim. ” Bir an kimseden çıt çıkmadı. “ Sonunda ‘ Bizim en büyük müşterimiz Wal-Mart dediler. Bunu nefret dolu bir ifadeyle söylediler. Umutsuzlukla söylediler, derin bir umutsuzlukla. ”

– Mariotti Wal-Mart’a ucuz bisiklet temin etmek için beklenmedik bir şey yaptı. “ STB ( Stok Tutma Birimi ) tasarımlarından dördünü rakiplerime verdim ve onları bu bisikletlerden yapmaya teşvik ettim, razı ettim; böylece Wal-Mart’a istediği malı verebilecektim. Kapasitem yetmediği için elimdeki işi rakiplerime pasladım. ” Kuşku yok ki Mariotti, Wal-Mart’a karşı yükümlülüğünü yerine getirmenin sonuçta neye mâl olacağını biliyordu. “ Wal-Mart bana ne yapacağımı söylemeye kalkmadı, söylemesine de gerek yoktu. “

5. Bölüm : Wal-Mart’a Rest Çeken Adam

– Wal-Mart’ın iş hacminin büyüsüne kapılmışlardı. İş hacminekendiniz bir kez kaptırdınız mı, kokain bağımlısı gibi olursunuz. Kendinize bir canavar yaratırsınız.

8. Bölüm : Kuruşların Gücü

– Amerikalıların para konusundaki tutumu biraz karmaşıktır. Bir yandan Ben Franklin’e atfedilen bir deyişe göre “ Tasarruf edilen bir kuruş, kazanılmış bir kuruştur “ sözü ulusun kendisinden bile eskidir.

– 5229 ( Wal-Mart mağazası ) numaranın müşterileri, dolu arabalarıyla ödeme kasalarının önünde yığılarak, mağazanın ön cephesindeki ana koridoru tıkayan uzun, kıvrımlı kuyruklar oluştururlar. Alışveriş arabasına doldurulan ürünlerin parasını ödemek çoğu kez arabayı doldurmaktan daha uzun sürer.

– Vogue Dergisi 2005 Eylül sayısında, yayın yaşamında ilk kez Dior, Gucci, Bill Blass ve Prada’nın yanında, Wal-Mart’ın sekiz sayfalık bir reklamına yer verdi. Wal-Mart’a ayrılan sayfalar şaşırtıcı biçimde, oldukça modaya uygun bir şekilde düzenlenmiştir. Her sayfada gerçek bir Wal-Mart müşterisinin, bir aktris, bir anne veya bir üniversite profesörünün genellikle Wal-Mart’tan alınmış giysilerle ustalıkla çekilmiş fotoğrafları yer alıyordu.

– En düşük tahminle geçen yıl Wal-Marttan alışveriş yapanlar 30 milyar dolar kadar bir tasarruf sağlamış oldular. Bu rakam Amerika’daki her aileye yılda 270 dolarlık bir geri ödeme yaptığı anlamına geliyor.

9. Bölüm : Wal-Mart ve Düzgün Toplum

– Wal-Mart sattığı pek çok ürün kategorisinde ülke çapında bir numaralı satıcı konumundadır; bu ürünler arasında hayvan besinleri ve malzemeleri, ev mobilyaları, iç çamaşırı gibi şaşırtıcı kalemler de var. Pek çok kategoride Wal-Mart şu anda tüm pazarın yüzde 20’si ve üzerine tek başına sahip bulunuyor.

Üslup ve İçerik

Kitap çeviri olması nedeniyle sade bir dil kullanılmış. Çevirinin verdiği zorluklar olmakla birlikte kitapta bir çok yazım hatası mevcut tabi bunların çok fazla olması biraz can sıkıcı.

Kapak düzeni ise; beyaz arka fon üzerine Wal-Mart Etkisi yazısı güzel bir görüntü sunmuş. Alışveriş sepeti içerisinde yer alan dünya ise kitapta ilk dikkat çeken resim olarak göze çarparken Wal-Mart’ın global yüzünü de gözler önüne sermiş. Arka kapakta ise kitapla ilgili bölümlerden bazı alıntılar yer alıyor.

Gökhan YILDIZ

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: